4

Dit is een artikel in samenwerking met het Summa College en een van onze BBL-medewerkers.

Het personeelstekort in de kinderopvang loopt op en vraagt om een andere kijk op instroom en scholing. Want de traditionele aanvoer vanuit het mbo is niet langer toereikend. Daarom kiezen we voor BBL-trajecten, en met succes.

LEREN EN WERKEN

Wat het BBL-traject extra aantrekkelijk maakt, is de combinatie van leren en werken. Deelnemers ontvangen vanaf dag één salaris, dragen verantwoordelijkheid op de werkvloer én bouwen tegelijkertijd aan een erkend diploma. Die directe verbinding met de praktijk zorgt ervoor dat zij-instromers snel inzetbaar zijn. Een win-winsituatie voor zowel de deelnemer als de organisatie.

“Wij zijn JONG ziet het BBL-traject als meer dan een opleiding,” vertelt opleidingsadviseur Noor Vincent. “Het is een kans om mensen met levenservaring, motivatie en potentie te verwelkomen in een sector die vraagt om betrokkenheid, veerkracht en pedagogisch vakmanschap. Daarmee zet Wij zijn JONG een belangrijke stap richting cyclisch opleiden: een continu proces van leren en ontwikkelen, gericht op de pedagogisch medewerkers van de toekomst.”

VASTE INSTROOMMOMENTEN

De ambitie om BBL-trajecten structureel aan te bieden, is een organisatiebrede keuze. In oktober 2024 gaf de directie van Wij zijn JONG, in afstemming met de HR-businesspartners, akkoord op de uitbreiding van het aantal BBL-plekken. Concreet betekent dit dat er voor de merken Korein en Skar Groep twee keer per jaar vaste instroommomenten komen, zodat er continu wordt opgeleid.

Korein start in februari en september met een incompany-groep en een instroom van 28 BBL-medewerkers per ronde. Dit betekent ruimte voor 112 medewerkers in opleiding over een periode van twee jaar, verspreid over verschillende vestigingen. Bij Skar Groep stromen er ieder half jaar 13 nieuwe BBL’ers in. Hier gaat het dus om 52 plekken verspreid over twee jaar. Structureel opleiden biedt duidelijk voordelen: er kunnen duurzame afspraken worden gemaakt met opleiders, de organisatie is altijd bezig met kennisoverdracht en kwaliteitsverbetering en er wordt actief gebouwd aan de toekomst van pedagogisch medewerkers.

EEN GEZAMELIJKE VISIE

Het bijzondere aan het BBL-traject van Wij zijn JONG is dat we nauw samenwerken met regionale opleidingsinstituten. Korein werkt samen met het Summa College en Skar Groep met Rijn IJssel. Voor de BBL-trajecten zijn er incompany BBL-groepen. Deze opzet biedt unieke kansen voor verdieping en verbinding. Studenten leren niet alleen de theorie, maar passen die ook direct toe. Omdat ze dit samen met collega’s doen, ontstaat een sterkere uitwisseling van ervaringen én een verdieping van de gezamenlijke visie.

Metta Wielenga, docent bij het Summa College en nauw betrokken bij de incompany-klas van Korein, licht toe: “Wat ik als grootste meerwaarde zie, is dat studenten bij dezelfde organisatie werken. Daardoor kunnen ze veel gerichter met elkaar reflecteren: hoe wordt iets bij jullie vestiging gedaan? Hoe past dat binnen de visie van Wij zijn JONG? Bovendien kunnen we vanuit het Summa College met één aanspreekpunt werken en inhoudelijk afstemmen op wat er leeft binnen de organisatie. Dat geeft focus, zonder dat we de breedte van het vak verliezen.”

Noor Vincent: “De samenwerking met de onderwijsinstelling zorgt ervoor dat Wij zijn JONG het lesprogramma meer kan ‘kleuren’ met onze eigen pedagogische visie. Zo kunnen we het Pedagogisch Kompas en andere interne kennisinstrumenten een grotere rol geven in het curriculum.”

ÉÉN TEAM

BBL’er bij Korein Liesbeth Zuidema-Keij (48) besloot na een carrière van 26 jaar in de logistiek, het roer om te gooien en haar langgekoesterde droom waar te maken: werken met kinderen.

Liesbeth vertelt: “Ik heb altijd met kinderen willen werken, maar vroeger werden de keuzes voor mij gemaakt. Nu heb ík dit pad gekozen. De BBL-route geeft me de mogelijkheid om te leren en tegelijkertijd in de praktijk te werken. Ik voel me op mijn vestiging volledig gesteund. Mijn team moedigt me aan en toont oprechte interesse in mijn ontwikkeling.”

Op de vraag wat beter kan, is Liesbeth eerlijk: “De begeleiding op mijn vestiging is fantastisch. De koppeling tussen praktijk en opleiding mag beter. Soms weten praktijkbegeleiders niet wat er van school verwacht wordt, en andersom. Maar hier wordt aan gewerkt. De nieuwe functie van praktijkopleider is een mooie stap.” Haar oproep aan leidinggevenden is duidelijk: “Zorg dat de BBL’er zich écht onderdeel van het team voelt. Dat maakt het verschil tussen afhaken of doorgroeien.”

EEN GEZOND LEERKLIMAAT

Een succesvol BBL-traject vraagt om commitment, heldere afspraken en een gedeelde verantwoordelijkheid. Districtsmanagers spelen hierin een cruciale rol: zij inventariseren op vestigingsniveau waar plek is voor BBL’ers, en zorgen voor een gezond leerklimaat en voldoende begeleiding. De Leerklimaatscan helpt hierbij.

De werving, selectie en matching van kandidaten wordt centraal aangestuurd via het recruitment-team. Na matching en plaatsing verzorgt het  opleidingen-team de onboarding van de BBL’ers.

KLAAR VOOR DE TOEKOMST

De inzet van BBL-trajecten gaat bij onze organisatie verder dan het simpelweg vullen van vacatures. Er wordt gebouwd aan een duurzame structuur waarin opleiden een integraal onderdeel is van het werkproces. Door te investeren in mens en ontwikkeling geven ze vorm aan de kwaliteit van de kinderopvang van de toekomst.

Nieuw is de intensivering van de begeleiding: door de inzet van praktijkopleiders ontstaat  een brugfunctie tussen opleiding, werkplek en student.

Tegelijkertijd draagt de sector een gezamenlijke verantwoordelijkheid. BBL-trajecten moeten niet alleen als kans worden gezien, maar ook als verplichting. Om de sector toekomstbestendig te houden, moet er blijvend worden geïnvesteerd in nieuwe instroom, opleiding en begeleiding.

Wij zijn JONG nodigt collega-organisaties, beleidsmakers en opleidingsinstituten uit om samen deze beweging voort te zetten. Door de handen ineen te slaan kan er structureel gebouwd worden  aan de professionalisering van de branche. Want zoals Liesbeth het treffend verwoordt: “We moeten dit samen doen!”

NU INVESTEREN

De structurele inzet van BBL-trajecten binnen onze organisatie is een voorbeeld van hoe visie en een goede samenwerking kunnen leiden tot duurzame verandering. Door cyclisch op te leiden, nieuwe doelgroepen aan te spreken en de verbinding met het onderwijs te versterken, zorgt Wij zijn JONG ervoor dat de kinderopvang klaar is voor de toekomst.

Meer weten over het BBL-traject? Neem contact op met het team Opleidingen via opleidingen@wijzijnjong.nl.

Wij zijn JONG-Update
×