1

De eerste duizend dagen...

“Het leven begint niet bij 4 jaar, maar bij 0”, zeggen Heidi Roelofs en Martijn Arts, beiden directeur bij Wij zijn JONG. Ze werpen hun licht op samenwerking in de keten. Welke kansen wil Wij zijn JONG niet langer laten liggen? Een kort gesprek over vernieuwing en gelijkwaardig samenspel.

Heidi Roelofs en Martijn Arts leiden respectievelijk Skar en Korein, de twee kinderopvangdivisies van Wij zijn JONG met in totaal ruim tweehonderd locaties in Gelderland, Brabant en Limburg. Elke dag verrijken de Wij zijn JONG-professionals daar de ontwikkeling van duizenden kinderen. Dat doen ze in samenspel met een grote variëteit aan lokale partners vanuit het onderwijs en gemeentes.

Hoe zien jullie de rol van Wij zijn JONG in de keten voor kindontwikkeling?

Heidi: “Kindontwikkeling start op het moment dat je geboren wordt. Dus als je 0 jaar bent, en niet 2 of 4. Jammer genoeg heeft onze branche zich in het verleden vaak geprofileerd als arbeidsmarktinstrument. Maar we hebben een andere rol: die van professionele partner voor kindontwikkeling. De afgelopen, pak ‘m beet, 20 jaar hebben we ons daar sterk in ontwikkeld. Gelukkig ziet nu ook de buitenwereld dat we een flinke bijdrage leveren aan het ontwikkelrecht van alle kinderen, vanaf hun geboorte.”

Martijn: “Terecht wordt veel waarde gehecht aan de ontwikkeling die kinderen doormaken in het onderwijs, maar in de eerste duizend dagen van het leven van een kind kun je heel funderende kansen creëren voor de verdere ontwikkeling. De expertise over hoe je dat doet, hebben wij in huis.”

Welke kansen zien jullie voor het samenspel met onderwijs?

Heidi: “Gelijkwaardigheid is het sleutelwoord, en de wil om het samen te doen. Een gelijkwaardig samenspel staat of valt met de betrokkenheid en bevlogenheid van schoolbestuurders en onszelf. In hoeverre kunnen we samen de traditionele ingesleten paden doorbreken?”

Martijn: “In het maatschappelijke debat is nu veel aandacht voor de expertise die onze branche inbrengt naast het onderwijs. Dat stemt positief. Waar we op kunnen letten, is de balans tussen inhoudelijk en praktisch samenspel. Soms verliezen we ons in het pedagogische deel, en dan worden de zakelijke randvoorwaarden niet helemaal ingevuld. Dan krijg je soms weeffouten die gedoe opleveren, en dat kun je niet gebruiken als je de pedagogische inhoud sterk wil neerzetten. Dus ik zie een verbeterkans in goede bedrijfsmatige afspraken aan het begin van een samenwerking.”

Wat heeft Wij zijn JONG vooral te brengen in de keten?

Heidi: “Pedagogische expertise. En – dat hebben we de afgelopen jaren bewezen – de mogelijkheid om snel te schakelen, helder te communiceren, en partners met elkaar te verbinden. Dat is echt gewaardeerd en gezien door mensen aan de politiek-bestuurlijke tafels.”

Martijn: “Wat wij brengen, is een mooie basis voor een langdurige relatie. De kinderen zijn lang bij ons: we begeleiden ze vanaf 0 jaar tot ver daarna. Met partners in de keten willen we ook duurzaam samenwerken, zodat we de relatie steeds meer verdiepen en verstevigen.”

Wij zijn JONG-Update
×