Bijeenkomsten die je aan het denken zetten.

Ogenblikken is een nieuw initiatief van Wij zijn JONG. De aftrap was in oktober 2019: de eerste van een reeks ontmoetingen met een filosofisch karakter. Met Daan Roovers.

De huidige maatschappelijke ontwikkelingen gaan sneller dan we bij kunnen houden. In wat voor wereld groeien onze kinderen op? En wat moeten we ze meegeven?

Met Ogenblikken neemt Wij zijn JONG ruimte voor reflectie. Samen met collega-organisaties verkennen we relevante vragen rondom pedagogiek en filosofie. Bijvoorbeeld: Waartoe voeden wij op in deze tijd? Bekijk hier de aftermovie van de 1e OGENBLIKKEN op 8 oktober 2019.

opvoeden.png
Opvoeden in de 21ste eeuw.

Deze publicatie verscheen ter gelegenheid van Ogenblikken 8 oktober 2019.

OGENBLIKKEN 2020 met Micha de Winter.

In de volgende Ogenblikken neemt filosoof en hoogleraar in de pedagogiek Micha de Winter het stokje over van Denker des Vaderlands Daan Roovers. Het antwoord op de vraag: ‘Waartoe willen we opvoeden?’ is volgens hem te zoeken in optimisme. Net zoals Lea Dasberg pleit Micha de Winter dan ook voor een pedagogie van de hoop. Want hoop en optimisme vormen volgens hem de motor voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ondertussen kunnen we onszelf de vraag stellen: hoe hoopvol zijn onze opvoeding, ons onderwijs, ons jeugdbeleid eigenlijk? Kortom: hoe hoopvol is onze eigen hedendaagse pedagogiek?

Meer informatie en de eerstvolgende datum is te vinden op: wijzijnjong.nl/ogenblikken